Badane polskie firmy stwierdziły, że wzornictwo jest kluczowym elementem decydującym o rynkowej atrakcyjności ich produktów. Obszary te są kluczowe dla określenia skuteczności wdrażania wzornictwa w firmach specjalizujących się w produkcji urządzeń dla przemysłu.
Proces projektowania produktu
Proces projektowania musi składać się z wielu etapów, zanim powstanie produkt końcowy. Projektowanie często opisywane jest jako stanie na czterech nogach. Są to nauka, biznes, technologia i sztuka. Każda z nich jest ważna w tworzeniu i utrzymaniu produktu końcowego. Dobry projektant powinien brać pod uwagę przeszłe osiągnięcia w sztuce oraz stan obecny. Powinien dostosować produkt do nowoczesnych technologii i uwzględnić potrzeby zarówno klienta, jak i kupującego.
Aspekt wizualny produktu jest bardzo ważny dla konsumentów. Musi on nie tylko spełniać podstawowe zasady estetyki takie jak forma, kompozycja, kolor, ale także odpowiadać aktualnym trendom. Projektanci mają za główny cel tworzenie produktów spełniających potrzeby klientów, zleceniodawców i rynku. Klienci zwracają szczególną uwagę na te czynniki.
Na proces projektowania składa się kilka elementów. Pierwszym krokiem jest analiza oczekiwań i potrzeb klienta. W dalszej kolejności następuje badanie rynku. Po zebraniu niezbędnych informacji projektanci tworzą projekt, który później jest modyfikowany i dostosowywany do wymagań klienta. Gdy projekt zostanie zatwierdzony, można stworzyć prototyp. Prototyp ten przejdzie wszystkie niezbędne testy (np. w przypadku odpływu będzie testowany pod kątem pojemności i spełnienia określonych norm głośności). Dopiero po zakończeniu wszystkich niezbędnych testów produkt może trafić do masowej produkcji i sprzedaży.
Etapy projektowania - 4 zasady dobrego projektowania produktów
1. Przyciąganie uwagi - Nawet urządzenie o podstawowych funkcjach może wyglądać stylowo
Wydaje się, że wzornictwo przemysłowe dotyczy tylko sprzętu AGD, mebli i samochodów. Nie sposób bardziej się mylić. Producenci urządzeń przemysłowych również dostrzegają znaczenie "dobrego wzornictwa". Na przykład kontenery samowyładowcze to proste produkty, które wspierają produkcję. Aktywa wizualne mogą pomóc w stworzeniu produktu, który jest wyjątkowy od pozostałych.
2. Mniej znaczy więcej - w prostocie może tkwić siła
Pojawiają się oczywiste pytania: jak mówić o designie, gdy chodzi o proste urządzenie, jak to powyżej? Czy da się sprawić, by takie urządzenie wyglądało świetnie bez zwiększania kosztów produkcji? Sprawmy, by ograniczenia działały na naszą korzyść. Obecny trend w projektowaniu sprawił, że minimalizm stał się synonimem nowoczesności, elegancji i współczesności. Wystarczy kilka prostych kroków: konsekwentny sposób kształtowania, odpowiednie proporcje i rezygnacja z detali na rzecz istotnych elementów. To, wraz z przemyślaną kolorystyką, może dać piorunujące efekty.
3. Projektant - Znajdź kogoś, kto zna szczegóły Twojego produktu
Aby osiągnąć pożądany efekt, ważne jest, aby włączyć design do procesu projektowania urządzeń technicznych. Warto współpracować z firmą projektową lub projektantem, który rozumie szczegóły takiego procesu. Ważne są zarówno ograniczenia procesu projektowania, jak i zastosowane materiały. Jednak ekonomia produkcji, a także fakt, że urządzenia te są często wykonywane na zamówienie do konkretnych zastosowań, ograniczają zakres możliwości manewru. Ważne jest, aby pracować z projektantami, którzy rozumieją produkt i potrafią odnaleźć się w tej sytuacji.
4 Rozpoznawalność - postaw na spójny wizerunek swoich produktów
Zadbajmy o to, by klienci, którzy choć raz mieli do czynienia z naszym produktem, byli bardziej skłonni do zakupu kolejnego. Klientom łatwiej będzie skojarzyć markę z dostarczanymi rozwiązaniami, jeśli będą one miały spójny wizerunek. Dostarczamy też konsumentom informacji o tym, kim jesteśmy jako zaufany partner biznesowy i oferujemy wysokiej jakości produkty.
"Projektowanie Produktu"